S'està cercant, espereu....

Estàs en: ACTUALITAT

Anteproyecto ordenanza reguladora ZBE - València

Vés enrere Anteproyecto ordenanza reguladora ZBE

Tornar

La Junta de Govern aprova l'esborrany de l'ordenança de les ZBE que prohibirà l'accés de vehicles contaminants en 2028

• La segona ZBE de València comprén una extensió de 0,3 km² dins del districte de Ciutat Vella

28/06/2024

  • Les restriccions d'accés a les Zones de Baixes Emissions de la ciutat de València es faran de manera progressiva i començaran l'any 2025 amb una fase només informativa i sense sancions
  • “L'Ajuntament aprovarà en 2028 un nou títol de l'EMT, de caràcter transitori, perquè les persones afectades per les prohibicions puguen viatjar gratis”, ha anunciat el regidor de Mobilitat
  • Els vehicles associats a activitats econòmiques podran entrar en les ZBE per a garantir la “protecció dels interessos econòmics i socials”
  • Carbonell: “Això significa que l'1 de gener de 2028, els cotxes de gasolina que tinguen més de 27 anys no podran circular, ni tampoc els de gasoil que en tinguen més de 22. Són antiguitats més que raonables”

La Junta de Govern Local ha aprovat este divendres per consens l'avantprojecte de l'ordenança que regularà el trànsit de vehicles en les Zones de Baixes Emissions (ZBE) de la ciutat de València, a instàncies de la Delegació de Mobilitat. El text haurà de ser ratificat pel Ple de l'Ajuntament en la versió definitiva. Fins a eixe moment, els servicis municipals hauran d'emetre els informes tècnics necessaris sobre el contingut de la norma en atenció a les seues competències.

L'esborrany de l'ordenança definix dos ZBE: ‘València ZBE’ i ‘Ciutat Vella ZBEES’. La primera zona abasta una superfície de 27,8 km², quasi tota la ciutat, i està delimitada per la Ronda Nord, avinguda dels Tarongers, carrer de la Serradora i el Bulevard Sud. La segona comprén una extensió de 0,3 km² dins del districte de Ciutat Vella i ha sigut declarada com a Zona de Baixes Emissions d'Especial Sensibilitat.

El regidor responsable de l'Àrea de Seguretat i Mobilitat, Jesús Carbonell, ha destacat alguns punts de la norma reguladora, que serà aplicable en el terme de la ciutat de València. Així, entre altres aspectes, l'ordenança de les ZBE assenyala que, a partir de l'1 de gener de 2028 es prohibirà l'accés dels vehicles amb l'etiqueta A (també dits sense etiqueta), segons el catàleg de distintius mediambientals de la DGT. “Això significa que l'1 de gener de 2028, els cotxes de gasolina que tinguen més de 27 anys no podran circular, ni tampoc els de gasoil que en tinguen més de 22. Entenem que són vehicles molt antics i és una mesura raonable”, ha explicat Jesús Carbonell.

Vehicles autoritzats

D'altra banda, estaran exempts de qualsevol mena de restricció, prèvia justificació, els vehicles associats a qualsevol activitat econòmica, amb la finalitat de garantir la "protecció dels interessos econòmics i socials”, segons Carbonell; les persones titulars d'una targeta d'estacionament per a Persones amb Mobilitat Reduïda (PMR); els vehicles de famílies nombroses; els de famílies amb menors de tres anys; aquells on viatgen embarassades i els vehicles de les persones amb mobilitat reduïda temporal.

Lògicament, els vehicles d'emergències, els de servicis essencials i els considerats com a històrics tindran lliure accés a les ZBE. Les restriccions d'accés arreplegades en l'ordenança s'aplicaran de manera supletòria a les de l'anterior APR, ara anomenada ‘Ciutat Vella ZBEES’.

Tal com ve recordant l'equip de govern municipal, la implantació de les restriccions delimitades per les ZBE es farà de manera progressiva. “S'ha plantejat en la norma un calendari gradual, amb l'objectiu de garantir un adequat coneixement de la mateixa i així facilitar als afectats la transició gradual cap a vehicles més sostenibles o cap a un canvi de mode de transport”, ha assenyalat el regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de València.

Fase informativa en 2025

Jesús Carbonell ha recordat que “durant 2025 es posarà en marxa una fase informativa i es donarà un preavís als vehicles limitats per les restriccions. En 2026 començarem la fase sancionadora, que afectarà els vehicles més contaminants registrats fora de la província. Posteriorment, en 2027, no podran accedir els registrats a la província que manquen del distintiu mediambiental necessari, a excepció dels de la mateixa ciutat”. En casos molt concrets, es contemplen 48 accessos anuals per vehicle més contaminant a les Zones de Baixes Emissions.

Per a la implantació de les ZBE s'instal·laran, de manera progressiva, fins a 278 càmeres d'accés en 68 punts de control, que verificaran els permisos d'accés mitjançant la lectura automàtica de matrícules, així com cartelleria informativa al llarg del perímetre.

La regulació de les ZBE té com a objectiu la protecció de la salut pública i el dret a gaudir d'un medi ambient adequat, així com la lliure circulació de les persones, en els municipis de més de 50.000 habitants. Es tracta de drets constitucionals pels quals té el deure de vetlar l'Ajuntament de València. L'establiment d'estes mesures suposarà una millora de la qualitat de l'aire i la reducció dels contaminants NO2, PM10 i PM2,5.

Foment de la mobilitat sostenible

La implantació de restriccions en el trànsit de vehicles anirà acompanyada per una sèrie de mesures de l'Ajuntament de València per a impulsar el canvi cap a l'ús de formes de transport més sostenibles, la millora de l'accessibilitat, l'electromobilitat, la promoció de pràctiques sostenibles en la distribució urbana de mercaderies i el reforç de la seguretat viària. Com a novetat, el regidor Jesús Carbonell ha avançat que l'Ajuntament aprovarà en 2028 un nou títol de l'EMT, de caràcter gratuït, “per a totes aquelles persones afectades per les prohibicions esmentades. Eixe títol tindrà caràcter transitori, fins a la compra d'un vehicle o el transcurs del termini que donem, que podria ser de dos o tres anys, que serà analitzat en el seu moment”.

Recursos multimèdia

Jesús Carbonell